המבקר על הרשויות החרדיות: מזלזלות בקשישים, הנחות מופלגות בארנונה וחוסר מודעות לקרינה

    ארי וידר No Comments on המבקר על הרשויות החרדיות: מזלזלות בקשישים, הנחות מופלגות בארנונה וחוסר מודעות לקרינה
    21:40
    11.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on בישראל מעריכים: בבית הלבן מנסים 'לרדת מהעץ'

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מדו"ח מבקר המדינה שפורסם, לא נחסכה ביקורת גם כלפי רשויות חרדיות ובהם עיריית בני ברק שזכתה לביקורת במספר תחומים וכך גם עיריית מודיעין עילית.

    בנוגע לסוגיית הנחות הארנונה בעיריית בני ברק נכתב בדו"ח ש"הבדיקה העלתה כי ועדת ההנחות של העירייה חרגה מסמכותה ואישרה הנחות נזקקים למחזיקים שאינם עונים על הגדרת "נזקק". כך למשל היא אישרה במשך כמה שנים הנחות כאלה בנימוק שלמבקש "הוצאות מרובות בגין שירותיו לקהילה ולכן מתקשה בכלכלתו".

    משרד מבקר המדינה העיר לעיריית בני ברק על כך שוועדת ההנחות שלה אישרה הנחות נזקקים למחזיקים שלא עונים על הגדרת "נזקק" הקבועה בתקנות ההנחות. בכך חרגה מסמכותה ופגעה בהכנסות העירייה, בחלוקת הנטל בין התושבים ובמראית פני הצדק.

    עיריית בני ברק מסרה בתשובתה למבקר כי ההנחות האמורות בוטלו, וכי תקנות ההנחות הובהרו היטב לחברי ועדת ההנחות.

    בסוגיית קרינה במוסדות החינוך העיר מבקר המדינה למודיעין עילית וכן "מרכז מעיין החינוך התורני בארץ ישראל" ול"מרכז החינוך העצמאי", כי בהתאם להנחיות משרד החינוך יש למדוד במוסדות החינוך את רמת הקרינה, ואם יתגלו רמות קרינה העולות על המותר יש לטפל בכך. עוד מעיר משרד מבקר המדינה לבעלים של מוסדות חינוך אלה כי אם המרחק בין מוסדות אלה ובין מקורות החשמל קטן מזה שקבע משרד החינוך, יש לבדוק את רמת הקרינה בהם מדי שנה ולטפל בהקדם במפגעי הבטיחות שהתגלו במדידות ובכך לצמצם את חשיפת אוכלוסיית הגיל הרך לקרינה בלתי מייננת.

    מרכז החינוך העצמאי השיב למשרד מבקר המדינה ביולי 2014 כי הוא מבצע בדיקות קרינה במוסדות חינוך שבאחריותו על פי המלצות אנשי המקצוע שלו, וכי לגבי שני מוסדות החינוך המוזכרים בדוח לא התקבלה המלצה של אנשי המקצוע ולפיה יש צורך לעשות בדיקות אלו.

    בתשובתו מיולי 2014 הודיע "מרכז מעיין החינוך התורני בארץ ישראל" שביולי 2014 הוא מדד קרינה בגן שבבעלותו הפועל בתחום שיפוטה של עיריית מעלה אדומים. מדוח המדידה עולה שבמקום שבו מתקיימת פעילות רציפה של הילדים בגן נמדדה קרינה ברמה החורגת מערך הסף שעליו המליץ המשרד להגנת הסביבה, וכי בעלי הגן חסמו את גישת הילדים למקום זה.

    העיר מודיעין עילית זכתה אף לביקורת שלילית בנוגע להיערכות לטיפול בזקנים בעיר. מתברר כי בעיר שבה מתגוררים כ-65,000 תושבים ישנם 525 זקנים שמתוכם 185 זכאי סיעוד. העיר מדורגת באשכול הנמוך ביותר לפי המדד החברתי-כלכלי של הלמ"ס. בשל אופייה הדתי של העיר פועל בתחומה מועדון מועשר אחד המיועד לנשים בלבד; לאוכלוסיית הגברים הזקנים אין כל מענה זהה בעיר.

    בפברואר 2014 פרסם משרד הרווחה קול קורא לפתיחת מועדונים מועשרים לזקנים בקהילה. הרשויות המקומיות התבקשו להגיש את בקשותיהן לפתיחת מועדון מועשר עד מרץ 2014.

    הביקורת העלתה כי 114 רשויות מקומיות נענו לקול קורא האמור אולם עיריית מודיעין עילית, שבתחומה כאמור אין מפעילים מרכזי יום לזקן, לא הגישה בקשה לפתיחת מועדון מועשר.

    עיריית מודיעין עילית ציינה בתשובתה כי "העירייה בחנה השתתפות בקול הקורא לפתיחת מועדונים מועשרים לזקנים בקהילה, אך לבסוף החליטה שלא להיענות לו מאחר וממילא לא הייתה עומדת בתנאי הסף זאת לאור העובדה שהקשישים מתנגדים לפעילות שאינה בתוך מבנה בית הכנסת מטעמים של "ביטול תורה" ועל כן ממילא מספר המבקרים לא היה מגיע ל-30 ליום".

    בתשובתו מסר משרד הרווחה כי ישנן רשויות מקומיות שפנו וביקשו להקים שני מועדונים, אחד לנשים ואחר לגברים, והן נענו בחיוב. המשרד ציין כי עיריית מודיעין עילית לא פנתה אליו בבקשה להקים מועדון מועשר.

    לדעת משרד מבקר המדינה הואיל והעיר מודיעין עילית היא עיר חרדית עם אוכלוסיית זקנים בעלת אורח חיים שונה, ולנוכח הקול הקורא החדש שפרסם משרד הרווחה, היה על העירייה להיענות לו ולבקש מהמשרד אישור מיוחד לפתיחת מועדון מועשר נוסף בתחום שיפוטה שייתן מענה הולם לאוכלוסיית הגברים הזקנים בעיר.

     תגובות

    תגובת עיריית בני ברק: "העניין היה נתון לפרשנות משפטית. ועדת ההנחות פעלה בייעוץ משפטי צמוד. לאחר הפרשנות המשפטית שהתקבלה מהמבקר, תוקנו הדברים".

    תגובת עיריית מודיעין עילית עדיין לא נתקבלה. שתתקבל נפרסמה בכבוד.



    0 תגובות